onsdag 25 november 2009

Andningens betydelse

Ofta andas vi för ytligt uppe i bröstkorgen, det tar mer muskelkraft och energi i anspråk än den djupare, effektivare och mer avspända bukandningen. Andningen blir snabbare, vi tar flera andetag ytlig snabbare per minut, istället för 12-14/minut. En ytlig snabbare andning är stressande och kan skapa olustkänslor. Vi får i oss mindre syre och blir av med mindre slaggprodukter, vilket i sin tur gör att slaggämnen lagras i kroppen och kan vara orsaken till muskelbesvär och värk. Den här andningen kallas för kamp/flyktandning.

Att lära sig bukandas har en lugnande och avspännande effekt, vi tar färre men effektivare andetag.

De första gångerna som du tränar avslappning/avspänning är det viktigt att koncentrera sig på just andningen. När du behärskar konsten att andas med buken kommer du att märka hur det löser upp spänningar i kroppen.

Om du aldrig förstått att du andas med bröstkorgen så kan du ju alltid testa dig själv.

Om du sitter bekvämt på en stol, rak i ryggen så kan du lägga ena handen på din mage och märka hur du andas. När du andas med bröstkorgen så kommer du inte märka att magen rör sig speciellt mycket. Försök ta så djupa andetag som möjligt, och när du andas ut ska hela magen bli större. Om du tränar några gånger så kommer du att märka skillnaden.

Själv fick jag nästan en chock när jag började träna det här. Inte konstigt att man haft ont i axlar och nacke man hade ju gått omkring med helt onödiga spänningar.

Där jag haft mest nytta av den här övningen är när jag hade de första kurserna om just avslappning. Jag tyckte det var helt hopplöst att prata inför en massa människor.

Direkt innan jag skulle börja prata så var min puls så hög att jag inte kunde räkna slagen. Men bara genom att ta de här riktigt djupa och långsamma andetagen så släpper oron snabbt och man syresätter hjärnan bättre. Det går alltså att träna bort onödig stress ganska enkelt om man bara vill och samtidigt ger det lite tid, Rom byggdes inte på en dag.

Lycka till!

1 kommentar:

  1. Sitter och läser lite olika inlägg du gjort.När det gäller de här andningsövningarna, så ska väl magen bli mindre när du andas ut?
    Elisabeth

    SvaraRadera